TIPS TRAVEL KE INDONESIA

indonesia

Hari yang indah ni saya saja nak share sikit tips ke Indonesia sebab agak ramai yang pm dan bertanya. Semoga beri sedikit manfaat 🙂

Sebab mata wang sedikit jatuh, maka Indonesia antara tempat yang kita boleh tuju untuk percutian bajet dan tak mengeluarkan banyak modal.

Actually saya selalu travel ke Indonesia sebab adik ada belajar di pasantren di jawa tengah kira-kira 7 jam perjalanan dari kota Bandung, so puas jugak lah merasa duduk kampung di kawasan agak pedalaman.hihi. Dah ke Tanah Jawa, sambil-sambil ada masa lapang nak travel, kami pilih lokasi-lokasi lain di Indonesia juga. Saja-saja nak dapatkan pengalaman dan doa musafir.

Public transport ke Indonesia tak lah advance macam negara maju lain yang kita senang-senang nak back packers kan. So kalau travel ke Indonesia saya selalu advise 2 kaedah:

Free and easy
Book hotel, cari supir yang boleh dipercayai. Kita design sendiri itinerary, then minta supir bawak. Mostly satu kereta rate harga dalam 500 000-550 000 rp setiap hari. Kaedah ni nanti kita kena bagi duit parking dan tol pada supir. Kena rangka perbelanjaan betul-betul as makan, tempat lawatan kita kena bayar sendiri masa kat sana nanti.

Pakej
Yang ni selalu saya deal dengan agen yang saya sangat percayai. highly recomended! Hotel, makan, transport, supir, guide (travel 8 orang dan ke atas), minyak, tol, tiket lawatan, air mineral setiap hari, tips driver, complete semua sekali (tak termasuk tiket flight) telah diselesaikan lebih awal. So masa di sana nanti, anda cuma perlu rileks-rileks je. Ikut dan komunikasi dengan driver.

Ada beberapa kawan saya yang redah saja, tapi akhirnya macam-macam berlaku. Kena tipu dengan driver yang dia jumpa di airport, ada yang kena pukau. Biasalah kita travel ke negara orang, banyak benda-benda yang kita tak boleh kawal.
So, buatlah persediaan lebih awal 😉

Saya personally guna dua-dua kaedah di atas jika ke Indonesia. Jika bercuti dengan family, ada parents dan kanak-kanak saya prefer kaedah kedua kerana lebih memudahkan, jadual perjalanan dan makan yang tersusun.
Orang tua dan kanak-kanak perlu makan on time. Tak nak ada yang sakit perut masuk angin dsb.

Untuk kengkawan muslim, tak semua tempat di Indonesia mudah cari makanan halal ye. Ada banyak tempat yang majoriti penduduk nya bukan islam. So, berhati-hati. Banyakkan bertanya dengan driver. Guna agen yang diyakini. Jika agen yang saya guna, inshaAllah memang 100% HALAL food.

Tak sanggup nak sewa kereta sahaja dan redah sendiri di Indonesia sebab jalan dia fuhhh, mencabar sangat-sangat. haha. jalan kecik, berliku-liku.

Kalau ada yang lebih extreme untuk ber back pack, boleh la gune apps GO-JEK atau Say Taxi. Kat sana masih takde UBER ye. Setakat ni UBER cuma ada di Jakarta dan Bandung.

Pada saya, kalau nak buat percutian bajet-bajet sangat pun janganlah sampai mengabaikan keselamatan sendiri ye kengkawan.

Go Travel. With Smile

www.yourbudgettrip.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *