FOOD DECLARATION LIST AUSTRALIA

credit to Izan

Untuk mereka yang pertama kali datang ke negara Kangaroo, adalah satu kewajipan bagi kita untuk membawa makanan asas dari negara kita ke negara yang hendak kita melancong. Okay, bagi mereka yang tidak tahu, jika anda melancong ke negara Kangaroo anda diwajibkan untuk membuat declaration food di dalam borang yang akan diberikan oleh pihak negara sana. Setiap barang yang dibawa masuk ke negara mereka wajib kita nyatakan. Disini kami nak kongsikan beberapa tips bagi memudahkan anda melepasi pihak imigresen dengan mudah dan pantas.

Perkara yang perlu dielakkan :
1. Anda tidak dibenarkan membawa makanan yang berasakan daging dan tenusu
2. Elakkan membawa barang basah seperti ayam,ikan,sayur sayuran mahupun buah buahan. Beli sahaja di supermarket mereka, murah sahaja.
3. Kalau boleh elakkan membawa makanan yang tidak tertulis “ingredient” atau pun barang makanan yang tidak di bungkus dengan rapi. Contoh nye seperti serunding yang dibeli di pasar malam, jika bernasib baik anda akan lepas,jika tidak makanan akan dirampas oleh pihak mereka.
4. Jangan membawa makanan yang bebau kuat seperti sambal belacan dan lain-lain

Jangan risau makanan segera seperti Maggie, brahims, milo 3in1, sos cili, spaghetti, prego sauce, sardin tin, roti dan lain-lain dibenarkan bawa masuk.

Untuk mengelak kan beg makanan anda dibuka oleh pihak imigresen Australia, kami syorkan anda membuat declaration food didalam satu kertas A4 siap-siap. Jika mereka ragu-ragu, anda tunjukkan sahaja kertas declaration food anda. Secara tidak langsung memudahkan kerja mereka dan melancarkan trip anda.

Dan jangan panic ye, di sana setiap beg kita akan di “inspect” oleh anjing petugas mereka. Anjing itu hanya menghidu beg kita sahaja, untuk mengelakkan kita membawa barang-barang yang terlarang ke dalam negara mereka.

decleration-form
Incoming passenger card (anda perlu isi, di belakang ada soalan yang perlu anda jawab berkaitan barang yang anda bawa masuk)
list
Contoh declaration food secara detail (ini bagi mereka yang rajin ) –boleh pilih mana-mana contoh declaration food
list-2
Contoh declaration food secara ringkas (ini bagi mereka yang kurang rajin ) –boleh pilih mana-mana contoh declaration food

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *